دراسة تشير إلى أن دهون زيت الزيتون تسرع نمو سرطان البنكرياس لدى الفئران

أظهر بحث جديد من جامعة ييل أن حمض الأوليك، وهو الدهون الرئيسية في زيت الزيتون، سرع نمو الأورام لدى الفئران المعرضة للإصابة بسرطان البنكرياس، في حين قللت دهون أوميغا 3 الموجودة في زيت السمك من تطور المرض إلى النصف.

اختبر علماء في كلية الطب بجامعة ييل 12 نظاماً غذائياً عالي الدهون متساوية في السعرات الحرارية ولكنها تختلف في مصادر الدهون على فئران مهيأة وراثياً للإصابة بسرطان القناة البنكرياسية. وأدت الأنظمة الغذائية الغنية بحمض الأوليك إلى نمو أسرع للأورام، بينما أدت الدهون المتعددة غير المشبعة، وخاصة أوميغا 3، إلى إبطاء تطور المرض. وقال المؤلف الرئيسي كريستيان فيليبي رويز إن نوع الدهون يهم أكثر من إجمالي الكمية. وأشار إلى أن الدهون الأحادية غير المشبعة تحمي الخلايا السرطانية من الأكسدة ومن الموت الخلوي المبرمج بالحديد، بينما تجعل الدهون المتعددة غير المشبعة الخلايا أكثر عرضة للخطر. اختلفت التأثيرات باختلاف الجنس، حيث بدت أقوى لدى الذكور فيما يتعلق بحمض الأوليك. الدراسة، التي نُشرت في دورية Cancer Discovery، لم يتم اختبارها على البشر ولكنها قد تساهم في توجيه سبل الوقاية لأولئك الأكثر عرضة لخطر الإصابة بالمرض.

مقالات ذات صلة

Illustration of a lab mouse showing brain changes from childhood junk food diet, with helpful bacteria depicted.
صورة مولدة بواسطة الذكاء الاصطناعي

Childhood junk food may leave lasting changes in brain circuits that guide eating, mouse study suggests

من إعداد الذكاء الاصطناعي صورة مولدة بواسطة الذكاء الاصطناعي تم التحقق من الحقائق

Researchers at APC Microbiome Ireland at University College Cork report that early-life exposure to a high-fat, high-sugar diet altered feeding behavior and appetite-related brain pathways in mice into adulthood, even after the animals returned to a standard diet and normal body weight. The team also found that a specific Bifidobacterium strain and a prebiotic fiber mix helped mitigate some of these long-term effects.

A Brazilian study found that fish oil supplements reduced insulin resistance and inflammation in rats modeling non-obese type 2 diabetes. The research highlights a potential role for omega-3 fatty acids in cases where obesity is not a factor.

من إعداد الذكاء الاصطناعي

Researchers have developed an improved testing approach for polycyclic aromatic hydrocarbons, or PAHs, which can form in foods cooked at high temperatures.

Older adults carrying high-risk APOE4 gene variants experienced slower cognitive decline and lower dementia risk with higher meat consumption, according to a Karolinska Institutet study of over 2,100 participants tracked for up to 15 years. Findings suggest diet's effects on brain health vary by genetics, challenging one-size-fits-all advice.

من إعداد الذكاء الاصطناعي

Researchers at the Medical University of South Carolina have found that eicosapentaenoic acid (EPA), a key omega-3 in fish oil supplements, may hinder brain recovery in cases of repeated mild traumatic brain injuries. The study, published in Cell Reports, shows EPA weakening blood vessel stability and contributing to harmful protein buildup. Lead investigator Onder Albayram emphasized that effects depend on biological context.

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط

نستخدم ملفات تعريف الارتباط للتحليلات لتحسين موقعنا. اقرأ سياسة الخصوصية الخاصة بنا سياسة الخصوصية لمزيد من المعلومات.
رفض