Keto-diet kopplad till tillfrisknande från anorexi i liten studie

En ketogen diet hjälpte tre av fyra deltagare med anorexia nervosa att hamna under den diagnostiska tröskeln i en liten övervakad studie. Forskare följde 22 kvinnor under 14 veckor vid University of California, San Diego. Resultaten tyder på att metoden kan lindra tvångsmässig matrestriktion när den kombineras med professionellt stöd.

Deltagarna följde en fettrik och kolhydratfattig ketogen diet under vägledning av en dietist, psykiatriker och en kamratstödjare. Arton kvinnor fullföljde hela perioden. Tretton av dem visade så pass stor förbättring att de inte längre uppfyllde kriterierna för vare sig anorexi eller depression. Guido Frank, huvudforskare för studien, noterade att patienter ofta beskriver sitt restriktiva beteende som ett beroende. Han menade att genom att skapa ett liknande metaboliskt tillstånd samtidigt som man säkerställer ett tillräckligt matintag, skulle drivkraften bakom beteendet kunna minska. Kvinnorna förblev i ett hälsosamt eller något underviktigt BMI-intervall och drabbades inte av återfall under studiens gång. Sahib Khalsa vid University of California, Los Angeles, varnade dock för att större randomiserade studier fortfarande krävs innan standardiserade behandlingsmetoder ändras.

Relaterade artiklar

Illustration of a study participant with brain scans and gut bacteria visuals related to intermittent fasting research.
Bild genererad av AI

Intermittent energy restriction tied to shifts in brain activity and gut microbiome, small study suggests

Rapporterad av AI Bild genererad av AI Faktagranskad

A small 2023 study of adults with obesity in China found that an intermittent energy restriction program was associated with weight loss and changes in gut bacteria alongside altered activity in brain regions linked to appetite, cravings and self-control.

A major Spanish clinical trial has shown that a modified Mediterranean diet, combined with calorie restriction, physical activity and professional support, reduced the risk of type 2 diabetes by 31 percent over six years. The findings come from the PREDIMED-Plus study involving nearly 5,000 adults with overweight or obesity.

Rapporterad av AI Faktagranskad

A Stanford Medicine-led randomized trial in the United States found that a five-day-per-month fasting-mimicking diet was linked to improved patient-reported symptoms and lower biological markers of inflammation in adults with mild-to-moderate Crohn’s disease. The results were published in Nature Medicine.

Researchers at APC Microbiome Ireland at University College Cork report that early-life exposure to a high-fat, high-sugar diet altered feeding behavior and appetite-related brain pathways in mice into adulthood, even after the animals returned to a standard diet and normal body weight. The team also found that a specific Bifidobacterium strain and a prebiotic fiber mix helped mitigate some of these long-term effects.

Rapporterad av AI Faktagranskad

A randomized controlled trial in 180 adults found that prescribing diets high, regular or low in sweet-tasting foods for six months did not change participants’ liking for sweet taste, body weight, energy intake, or several biomarkers linked to diabetes and cardiovascular disease. The researchers concluded the results do not support public health advice that aims to reduce exposure to sweet-tasting foods regardless of whether sweetness comes from sugar, low-calorie sweeteners, fruit or dairy.

Denna webbplats använder cookies

Vi använder cookies för analys för att förbättra vår webbplats. Läs vår integritetspolicy för mer information.
Avböj