Studie visar att äldre brasilianska män oftare än kvinnor saltar maten vid bordet

En studie som analyserar data från kostundersökningar av fler än 8 300 brasilianare i åldern 60 år och uppåt visar att män rapporterade att de saltar maten vid bordet oftare än kvinnor, och att de faktorer som kopplas till vanan skiljer sig åt mellan könen, enligt resultat publicerade i Frontiers in Public Health.

Forskare undersökte data från 8 336 brasilianare i åldern 60 år eller äldre som deltog i 2017–2018 års nationella kostundersökning (National Dietary Survey), en del av Brasiliens hushållsbudgetundersökning. Deltagarna genomförde en kostregistrering för 24 timmar och svarade på om de hade för vana att tillsätta salt till maten vid bordet.Studien fann att 12,7 % av männen rapporterade att de tillsatte salt vid bordet, jämfört med 9,4 % av kvinnorna.Bland män identifierade analysen två statistiskt signifikanta samband. Män som inte följde en diet för högt blodtryck var mer än dubbelt så benägna att rapportera att de tillsatte salt vid bordet jämfört med de som följde en sådan diet (justerad oddskvot 2,44). Män som bodde ensamma var också mer benägna att rapportera vanan än de som bodde tillsammans med andra (justerad oddskvot 1,62, vilket motsvarar en 62 % högre sannolikhet).Bland kvinnor var vanan förknippad med en bredare uppsättning egenskaper. Kvinnor som inte följde en diet för högt blodtryck hade högre odds för att tillsätta salt vid bordet (justerad oddskvot 1,68). Högre odds sågs också bland kvinnor som inte rapporterade konsumtion av frukt (justerad oddskvot 1,81) eller inte rapporterade konsumtion av grönsaker (justerad oddskvot 1,40). Kvinnor som bor i urbana områden och kvinnor vars kost hade ett högt intag av ultraprocessade livsmedel hade också mer än dubbelt så höga odds för att rapportera vanan jämfört med sina respektive referensgrupper.

Relaterade artiklar

A major review of global studies has found that higher consumption of legumes and soy foods is associated with a reduced risk of developing high blood pressure. People eating the most legumes were 16 percent less likely to develop hypertension, while high soy intake lowered risk by 19 percent.

Rapporterad av AI

A long-term study of more than 54,000 Danish adults has found that nitrate from vegetables is associated with a lower risk of dementia, while nitrate from red and processed meats or drinking water is linked to higher risk.

A randomized controlled trial in 180 adults found that prescribing diets high, regular or low in sweet-tasting foods for six months did not change participants’ liking for sweet taste, body weight, energy intake, or several biomarkers linked to diabetes and cardiovascular disease. The researchers concluded the results do not support public health advice that aims to reduce exposure to sweet-tasting foods regardless of whether sweetness comes from sugar, low-calorie sweeteners, fruit or dairy.

Rapporterad av AI

A Criteria study for Andess shows 57% of Chileans drink tap water directly, up from 37% two years ago, with growing confidence in its quality. Citizens have adopted water-saving habits like closing taps while brushing teeth and shortening showers. Challenges now focus on water treatment and sanitation systems.

Denna webbplats använder cookies

Vi använder cookies för analys för att förbättra vår webbplats. Läs vår integritetspolicy för mer information.
Avböj